Nyåret 2019/20 firades på ön Palawan i Filippinerna med nära och kära. Redan nästa morgon under frukosten började planerna formas inför den årliga resan. Sol, stränder, värme och turkost vatten var återigen med på önskelistan. Det vi inte visste då, medan vi diskuterade våra framtida reseplaner, var att Covid-19 skulle isolera hela världen. Text och bild: Victoria & Donald Larsson

Väl hemma i Stockholm, efter resan till Filippinerna, gick livet vidare och vi fick precis som alla andra anpassa oss efter restriktioner och faran att bli smittade. Trots svårigheterna i att resa utomlands började vi ändå få suget efter att återigen doppa tårna i ett varmt hav. Skulle vår årliga resa kunna bli av? Vilket land kan ta emot oss? Stängda gränser och möjliga destinationer Att hitta ett exotiskt resmål under den rådande pandemin var inte lätt. Först och främst måste vi ta hänsyn till vår säkerhet och hälsa. Därefter möjligheten att ens få komma in i det valda landet. Efter lite efterforskning stod det mellan Mexiko eller Maldiverna. För er som läst mina tidigare resereportage har jag redan nämnt min förkärlek till Maldiverna. Är det inte konstigt att några öar längs ekvatorn som ligger tusentals kilometer från Sverige ändå känns som hemma. Kanske bodde jag där i mitt förra liv. Mitt behov av att resa formades i tidig ålder. Det var så att jag växte upp i en familj som istället för att köpa en massa julklappar valde att resa till fjärran destinationer. Redan 1985 befann jag mig för första gången på Maldiverna. Vår lilla ö hette på den tiden Lankan Finolhu. Det var verkligen annorlunda på 80-talet eftersom öarna ännu inte hade upptäckt möjligheterna med turismen. Allt var sådär äkta och man blev som besökare en del av ö-livet. Vi fick följa med ut i fiskebåtarna för att fånga dagens middag och hyddorna som vi bodde i hade saltvatten i kranarna. Att jämföra med Robinson Kruse kanske är att ta i, men på något sätt fick vi ändå den känslan när vi tog del av det dagliga livet på vår paradisö längs ekvatorn. Längtan tillbaka var starkare Min man och mina barn har alltid fått lyssna på berättelser om ”mitt paradis” som jag besökte några gånger som barn. Känsloladdade anekdoter om öarna i Maldiverna har lett till att jag redan kunnat dela upplevelsen med dem. Senast vi var på Maldiverna tillsammans besökte vi vackra ön Meeru. Under den resan passade vi även på att mellanlanda i underbara Sri Lanka, som på senaste tiden blivit en allt mer populär destination. Just att kombinera fastlandet med ö-livet lämpar sig utmärkt om man vill både ha lugnet som öarna erbjuder och spännande dagsturer i djungeln. Att åka från stillsamma Maldiverna till hektiska Sri Lanka kittlar verkligen alla sinnen och maximerar upplevelsen. Nu har det gått 10 år sedan vi var på Lankan Finolhu, så vad skulle då inte passa bättre än att åka tillbaka dit igen. Min familj tyckte om semesterplanerna och så även våra vänner, familjen Jensen. Men hur skulle vi kunna ta oss dit? Kommer pandemin att göra det omöjligt? Det visade sig att längtan tillbaka var starkare än alla hinder som kom vår väg. Bokningar och provtagningar fick inte gå fel Till vår förvåning var det inte svårt att hitta flyg till Maldiverna, trots restriktionerna. Flygbolaget Lufthansa blev vårt val eftersom priset på flygbiljetterna var prisvärda och vår transfer i Frankfurt inte allt för lång. Efter att vi hittat bra flygbiljetter skickade vi e-post till ön Lankan Finolhu, som numera heter Paradise Island Resort & Spa, och frågade om de var öppna för turism och om de hade lediga rum. Efter bara några timmar fick jag kontakt med öns hotel manager som bokade in oss i deras nyrenoverade strandvillor. Under vår research fick vi även reda på att Maldiverna kräver negativa provsvar för Covid-19 vid ankomst till landet. Provsvaret måste man presentera redan vid incheckning till flyget och vid ankomst till landet. Provsvaret fick som mest vara 72 timmar gammalt så nu gällde det att tajma in vår avresa med kötider och möjligheten att ens ta ett prov. Eftersom vår resa var bokad till annandag jul blev det lite extra nervöst om det ens skulle kunna gå att genomföra. Med mobilen i ena handen och Google på skärmen blev det ett akut letande efter en mottagning som kunde genomföra provtagningen och skicka svaret på önskad tid inför vår avresa. Efter några samtal med olika mottagningar fick vi napp hos Läkarintyg Direkt som kunde hjälpa oss. Tillsammans med den trevliga sjuksköterskan bokade vi in att de skulle testa oss på juldagen och skicka svaret med alla intyg i lagom tid tills att vi skulle hoppa in i taxin till Arlanda. Så här i efterhand låter det som att allt gick smidigt och enkelt. Men det var några timmar av nervöst väntande på provsvaren och klockan som tickade på till tiden av vår avresa. Och tänk om någon av oss skulle ha ett positivt provsvar, hur skulle vi då göra? Eftersom ingen av oss varit sjuka och vi har varit noga med att följa alla rekommendationer var vi rätt så säkra på att provsvaren skulle bli godkända, men tänk om. Klockan 01:00 på natten fick vi meddelande från Läkarintyg Direkt om att vi alla hade negativa provsvar. Äntligen kunde vi andas ut och invänta vår taxi som skulle hämta oss bara några timmar senare för att åka till Arlanda. Med QR-koden i mobilen skyndar vi till flyget Att lägga bagaget i taxin, sätta sig i baksätet och titta ut genom fönstret på väg till flyget är nog av de bästa känslorna som finns. Inte bara för att vi nu ska ut och resa, utan för att vi också är tillsammans och äntligen får njuta av varandras sällskap utanför den hektiska vardagen. Väl ute på Arlanda går incheckningen smidigt. Först måste vi visa upp varsin QR-kod som bevisar att vi har fått godkända provsvar från testet av Covid-19. Därefter är det säkerhetskontroll som vanligt och såklart köp av frukost i en av restaurangerna. Innan vi får gå ombord på planet måste vi bära munskydd och ha dem på under hela resan. Under planet får man ta av sig munskyddet för att dricka vatten eller äta något, men så snart man är klar måste munskyddet på igen. Efter några timmar i luften landar vi i Frankfurt, Tyskland. Flygplatsen känns som vanligt med stressade resenärer som ska hinna med sina flyg men allt är inte öppet på grund av restriktionerna. Till slut hittar vi en McDonalds som är öppen så att vi kan äta lunch och en bar som serverar vin. Så, äntligen ser vi att det är dags att gå ombord vår flight till Male, huvudstaden i Maldiverna. ”Boarding” blinkar framför LH704 som är planet som ska ta oss till värmen. Värmen omfamnar oss när dörrarna öppnas När flygplanet närmar sig öarna och går ned till en höjd så man kan se marken, uppenbarar sig något otroligt vackert. Små öar med vita stränder, palmträd som svajar i vinden och ett kristallklart hav som bara kan beskrivas som ”paradiset”. Planet landar och vi ledsagas av den trevliga markpersonalen mot tullen och passkontrollen. Väl framme måste vi återigen visa våra QR-koder, som bevisar att vi inte har Covid-19, och de tar tempen på oss alla som en extra säkerhetsåtgärd. Efter det följer vi pilarna mot bagagebandet för att hämta våra väskor. När dörrarna öppnas och vi kliver ut möts vi av värmen som snabbt omfamnar oss. Från minusgrader i Sverige till över trettio grader i Maldiverna. En representant från Paradise Island Resort & Spa möter oss och visar vägen till deras speedboat som ska ta oss till ön. Eftersom alla turister som kommer till Maldiverna måste ha negativa provsvar behöver vi inte längre ha munskydd på oss under vistelsen. Ett glädjande besked eftersom det skulle vara olidligt att ha ett munskydd i den värmen. Och hur skulle solbrännan se ut? Båten till ön tar bara några timmar och är en spännande upplevelse. Att susa förbi grannöarna och känna den varma vinden i ansiktet är så häftigt. Korallreven runt öarna är otroligt vackra och har man tur dyker delfiner upp och följer med en bit på resan. Väl framme på ön möts vi av den trevliga personalen som tar hand om både incheckning och våra bagage. Strandvillorna tar priset Snabbt upptäcker jag att ön genomgått en omfattande renovering sedan jag var här sist. Från att ha varit mycket bra har ön blivit sådär fantastiskt bra. Allt från arkitekturen av villorna till små detaljer i de allmänna ytorna är helt perfekta. Det finns verkligen inget att anmärka på, valet av dekor känns både naturlig och lyxig. Vi landade kl 09:30 och strax innan kl 12:00 var vi alla ombytta, insmorda med solkräm och redo för vårt första dopp i det kristallklara havet. Fiskarna, här kommer vi! För att göra det enkelt och slippa bry oss om detaljer bokade vi All-Inclusive under hela vår vistelse. När det var dags för lunch begav vi oss till huvudrestaurangen som ligger mitt på ön. Återigen har ledningen tagit fram bra lösningar för att göra vår vistelse så angenäm som möjligt. Bland annat har vi samma bord och samma servitör/servitris under hela vår semester. För de gäster som inte ville äta av den utmärkta buffén i huvudrestaurangen finns det några mindre restauranger som serverar exempelvis italiensk eller japansk mat. Det finns alltid något att göra på ön Det fanns många aktiviteter på Paradise Island Resort & Spa för dem som inte bara vill ligga och njuta på den sammetslena sanden. Bland annat erbjuder ön ett välutrustat gym, tennisbanor, kanoter, basket, volleyboll, squash, biljard och pingis. För vår del blev öns två tennisbanor samt gymmet ett stående inslag under ljumma eftermiddagar. Såklart erbjuds även ett stort antal vattenaktiviteter som dykning, jet ski, windsurfing, kitesurfing, paddleboard, bodyboard, catamaran, jetblade, bananbåt och mer. Med andra ord kan även rastlösa hålla sig igång med dagliga aktiviteter. Man kan inte till fullo uppleva Maldiverna om man inte också doppar huvudet under vattnet. Snorkel, simfötter och annan nödvändig utrustning finns att hämta när som helst i dykbutiken. Därefter är det bara att gå ned till stranden, sätta på sig alla prylar och ge sig ut till öns egna korallrev. Världen som öppnar sig är helt magisk och något som måste upplevas. Fiskar som “Nemo” och “Doris” tittar tillbaka mot våra cykloper när vi flyter fram över deras hem. Att snorkla på öns rev blev en daglig aktivitet. Förutom alla aktiviteter på och runt ön kan man även boka utflykter i receptionen. Allt från snorkelsafari, djuphavsfiske, besök på huvudön Mahé och besök till öar bebodda av ortsbefolkning. Från utbudet valde vi att åka på kvällsfiske, precis så som jag själv var med om på 80-talet när jag var här första gången. Då fångade vi kvällsmiddagen och nu var det mer på skoj. Det var verkligen härligt att komma ut på havet och prova på fiskelyckan. Underhållning för alla på kvällen Varje kväll var det någon form av underhållning i huvudbaren som exempelvis karaoke, crabrace, danstävling, disco, frågesport och mer. Men kvällen vi alla såg fram emot var nyårsafton. Ännu ett år har passerat och vi lyckades även denna gång avsluta året med tårna i ett varmt hav med våra nära och kära. Under dagen gjorde vi oss redo inför kvällen. Uppklädda i våra finaste semesterkläder tog vi oss till restaurangen där kockarna verkligen gjort sitt yttersta. Vi kunde välja mellan allt från hummer till grillat kött och grönsaker. De har verkligen lyckats att få med rätter från världens alla hörn, trots att vi befann oss på en liten ö mitt i indiska oceanen. Mitt under middagen höjde min man sitt glas och berättade att han i smyg gått till receptionen för att uppgradera oss de sista nätterna till öns finaste svit, Ocean Svit 1. En sådan fantastisk överraskning att vi skulle få uppleva årets första dagar i samma svit som vi bott i tio år tidigare. Efter middagen blev det fyrverkerier på stranden och vi höjde alla våra glas för att skåla in 2021. Tacksamma över livets gåvor Med bara några få nätter kvar på ön och inflyttade i vår svit kändes allt som en sagolik dröm. Ocean Svit 1 ligger längst ut på en av öns långa pirar. Det var en riktigt speciell känsla att komma in i den 391 kvm stora villan med egen pool och egen stege rakt ned i havet från vårt pooldäck. Barnen fick samma rum de hade haft tidigare och vi kunde jämföra bilder som vi tagit tillsammans med dem 10 år tidigare, på exakt samma plats. Tänk att tiden går så snabbt. Vi spenderade våra sista dagar i villan med att sola, spela spel och hälsa på “Nemo” och “Doris” som alltid var lika upptagna med att bona om sina hem i korallen. Sista kvällen satt vi på vår altan och såg solen sakta gå ned över havet. Vår semester hade kommit till sin ända och det var dags att åka hem. Vi var alla så lyckliga och tacksamma över att vi kunnat genomföra resan och uppleva paradiset tillsammans. Maldiverna är en plats som jag alltid kommer att längta tillbaka till. Öarna, människorna, havet, korallreven, fiskarna och allt skapar ett av jordens underverk, en riktig gåva.