Så lite som ett klick på gilla-knapp räcker för att kunna rikta annonser på Facebook.

Bakom upptäckten finner vi några amerikanska och engelska forskare som säger sig ha tagit fram bevis på att det räcker med ett enda klick på gilla-knappen för att kunna rikta reklam och påverka konsumenter.

För att komma fram till sina resultat testade forskarlaget annonser till över 3 miljoner användare. Med data som de kunde samla in genom klick på gilla-knappen kunde de sedan rikta annonser och öka antalet klicka på annonserna med 40 procent och skapa en merförsäljning om 50 procent jämfört med annonser som inte hade riktats.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

rabattkod Swiss Clinic