Sedan pandemin drog igång 2020 har evenemangsnäringen världen över haft oerhört tufft precis som många andra branscher. Men eftersom restriktionerna slagit hårt mot just tillfällen där människor samlas har alternativen varit få för just evenemangsnäringen. 

Evememangsnäringen är en gigantisk näring som bara i Sverige sysselsätter runt 123 000 människor. När allt flyter på i landet och vi inte har en pågående pandemi tänker man kanske inte på hur stor den här näringen faktiskt är. Det är så normalt med evenemang att de bara finns där men när den som nu drabbats av något som närmast kan liknas med näringsförbud blir det väldigt uppenbart hur många människor som drabbas och vilka enorma pengar det omsätter normalt och som nu nästan helt uteblir. Inte mindre än 84 miljarder kronor bidra evenemangsnäringen till landets ekonomi. Svindlande siffror att tänka på och när det presenteras svart på vitt förstår man snabbt vilken viktig kugge näringen är i samhällets ekonomiska kugghjul.
I en helt ny rapport har Stockholms Handelskammare tagit fram unika siffror för evenemangsnäringens totala bidrag till jobb och ekonomi i Sverige och i landets olika regioner.
I rapporten presenteras bland mycket annat en illustration över evenemangsnäringens ekosystem där olika delar i ekosystemet presenteras i en cirkel. Innerst är själva evenemanget, det vill säga konserten, festivalen, idrottsevenemanget och liknade renodlade evenemang. I den mittersta cirkeln finn de som gynnas av evenemangen såsom, restauranger, barer och hotell men också bussar, flyg och taxi m.fl. 
I den sista och yttersta cirkeln återfinns ytterligare underleverantörer till den direkta evenemangsnäringen såsom vaktbolag, städbolag, teve och radio och många med dem. Det som gör illustrationen så talande är att man direkt verkligen får en överblick över hur många som drabbas när hjulen slutar snurra och hur många som faktiskt får sitt levebröd från denna näring. 
Så här har Stefan Westerberg, chefsekonom på Stockholms Handelskammare kommenterat näringen:
– Evenemangen är i sig själva en stor näring, men det är också motorn i hela besöksnäringens ekosystem. Därför är värdet i att evenemangen drar igång igen otroligt stort och ger ringar på vattnet även för hotell, restauranger, detaljhandel och olika transporttjänster.
Idrottsevenemang, konserter, festivaler, kongresser, mässor och konferenser är några av de olika evenemang som bidrar med puls och upplevelser. Samtidigt är evenemangsnäringen också en stark jobbskapare, dels genom sin egen verksamhet, dels genom de spridningseffekter som evenemangen skapar i andra branscher som gynnas av att evenemangen lockar folk.
Av rapporten framgår att, som tidigare nämnts, evenemangsnäringen, i ett normalläge, sysselsätter omkring 123 000 människor i Sverige. Ungefär 84 000 människor är direkt sysselsatta i evenemangsnäringen och cirka ytterligare 39 000 människor har sina jobb indirekt kopplade till näringen.
Föga överraskande är det landets huvudstad som toppar statistiken över antal sysselsatt inom evenemangsnäringen. Runt 45 000 personer arbetar i Stockholm inom näringen.
Som andra och tredje störta regioner för jobb inom evenemangsnäringen hittar vi Västra Götalands län med sina 17 procent av den totala sysselsättningsgraden i näringen följd av Skåne län med sina 12 procent.
Länens andelar av sysselsatta varierar dock beroende på förekomsten av större lokala evenemang och arenor. Exempelvis har Blekinge något högre sysselsättningstal än andra jämförbara län, primärt på grund av de direkta konsumtions effekterna. En viktig förklaring till detta är Sweden Rock, rockfestivalen utanför Sölvesborg, som drar åtskilliga besökare och genererar en omfattande konsumtion i länet. Storlek ICIW tights
Ser man på landet i helhet och ur ett BNP-perspektiv så står näringen för cirka 1,7 procent av samhällsekonomin vilket motsvarar ungefär 84 miljarder kronor.
Stefan Westerberg har sagt så här angående näringen och utmaningarna:
– Det är företag som verkligen på den djupaste botten man kan föreställa sig och resan upp till ytan kräver förståelse från politiken. Det är uppenbart att uppskjutna skatter inte kan betalas tillbaka i det här läget, utan det behövs avsevärt mer tid. Det krävs även en öppenhet för uthållighet i stödåtgärder så att dessa inte fasas ut för snabbt och orsakar ytterligare problem för en redan utsatt bransch som är betydelsefull även för andra branscher.
 
Konsumtionsmönster runt evenemang 
I rapporter har man valt att belysa fyra olika evenemangsmönster för att på ett målande sätt visa hur evenemang skapar ringar på vattnet för näringar i evenemangets närhet. Till sin hjälp har rapportskrivarna använt sig av fyra olika kategorier av evenemangsbösökare  med sällskap och så har man gjort en fiktiv budget för dessa personer. Vi har tagit med två av exemplen för att ge en bild på hur man tänker från Handelskammaren sida. 
 
I korta drag ser personerna och budgetarna ut som följer:
Kompisgänget på Zara Larsson-konsert, Tele2 Arena:
Bor i Västerås, åker till Stockholm, stannar en natt och spenderar pengar på flera saker under vistelsen.
Exempel på kostnadskalkyl, en person:
Biljett konsert Zara Larsson: 1 095 kr, Tågresa Västerås – Stockholm C (t/r): 200 kr, Hostelnatt i sovsal: 280 kr, Lunch på tåget till Stockholm: 109 kr, Voi genom Stockholm: 55 kr, Tunnelbana, en resa: 25 kr, Wrap vid Globen: 90 kr, Signad poster: 200 kr, Brunch i Hornstull: 200 kr, Shopping, second­hand: 220 kr
Totalt: 2 474 kr
 
Lena och Micke på Sweden Rock
Bor i Stockholmsområdet och åker husbil till Sölvesborg och är på festivalen 4 dagar  för att sedan åka tåg till Malmö
Exempel på kostnadskalkyl, två personer:
4­dagarsbiljett till Sweden Rock: 6 696 kr (2 personer) Boende, camping: 1 500 kr, Lunchstopp: 400 kr, Kaffe på macken: 50 kr, Mat och Dryck, 2 personer, fyra dagar på festival: 4 000 kr Tågresa till Malmö från Sölvesborg: 252 kr
Totalt: 12 898 kr
Summa summarum är rapporten en tankeväckare och värd att läsa i sin helhet. Den finns att ladda hem på Stockholm Handelskammares hemsida. I rapporten belyser man också framtiden och några personligheter inom näringen har skickat med kommentarer till de styrande. 
Evenemangsnäringen är en viktig näringsgren som bör vårdas ömt. De flesta i landet håller såklart tummarna för att vändningen är här-
 
Fakta:
Evenemangskategorier – Nedan listas de typer av evenemang som är aktuella i kartläggningen men illustrativa exempel
 
Festivaler
Omfattning: De största musik­ och stads­ festivalerna som drar större publik
Exempel: Sweden Rock, Lollapalooza, Way Out West, Malmöfestivalen
 
Idrottsevenemang
Omfattning: Större mästerskap eller motions­ lopp, huvudsakligen utanför större arenor
Exempel: Skidskytte-VM, Alpina VM, Gothia Cup, Vasaloppet, Göteborgsvarvet, Stockholm Marathon, Elitloppet, större motorsportevenemang
 
Seriespel Allsvenskan (fotboll)
Omfattning: Samtliga enskilda matcher i seriespelet
 
Seriespel SHL (ishockey)
Omfattning: Samtliga enskilda matcher i seriespelet
 
Scenkonst
Omfattninga: Teater och konserter i fasta anläggningar inom konserthus, stads­ och länsteatrar samt privatteatrar
Exempel: Dramaten, Kungliga Operan, Kultur­ huset, Stadsteatern, Göta Lejon, Lorensbergsteatern, Norrlandsoperan
 
Arenor
Omfattning: Större multiarenor för idrott, konserter och föreställningar
Exempel: Friends Arena, Tele2 Arena, Avicii Arena, Scandinavium, Ullevi, Malmö Arena
 
Mässor
Omfattning: Fasta anläggningar för att genom­ föra evenemang riktade mot näringsliv, konsumenter eller intresseorganisationer
Exempel: Stockholmsmässan, Svenska Mässan, Elmia, Almedalsveckan
 
Nöjesparker
Omfattning: Områden med nöjesattraktioner, upplevelser och scener. Här ingår även djurparker.
Exempel: Liseberg, Gröna Lund, Astrid Lindgrens värld, Kolmårdens djurpark
 
Sysselsatta inom evenemangsnäringens 
delbranscher (år 2019)
Näringsgren            Antal sysselsatta
Konferensanläggningar3 963
Cateringföretag för enskilda evenemang2 672
Arrangörer av kongresser och mässor3 860
Producenter av konstnärliga, litterära och artistiska verk8 727
Stödföretag till artistisk verksamhet5 270
Enskilda artister m.fl.9 946
Teater­ och konserthusföretag o.d.4 751
Motorbanor198
Trav­ och galoppbanor814
Sporthallar, idrottsplatser och andra sportanläggningar             10 333
Sportklubbar och idrottsföreningar             14 170
Tävlingsstall 2 532
Professionella idrottsutövare, sportarrangörer, 
sportadministratörer4 918
Nöjes­ och temaparker3 602
Övriga fritids­ och nöjesanläggningar 8 546
Summa            84 302
 
Konsumtionseffekter och antalet sysselsatta per evenemangstyp 
Typ av evenemang         Direkt konsumtion (miljoner kronor) Antal sysselsatta
Arena 5 412 3 458
Mässa 2 545 1 626
Festival 2 224 1 421
Idrottsevenemang 2 161 1 380
Nöjesparker 2 134 1 364
Scenkonst 1 397 893
Idrott – SHL (seriespel ishockey) 812 519
Idrott – Allsvenskan (seriespel fotboll) 581 371
Summa 17 265 11 031
 
Konsumtionseffekter och antalet sysselsatta per evenemangstyp 
 
Stockholms län 
Direkt sysselsatta i evenemangsnäringen – 27 731
Direkt sysselsatta av evenemangsbesökares konsumtion – 3 749
Indirekt sysselsatta i underleverantörsled – 13 114
Summa – 44 594
 
Västra Götalands län 
Direkt sysselsatta i evenemangsnäringen: 14 133
Direkt sysselsatta av evenemangsbesökares konsumtion:  3 749
Indirekt sysselsatta i underleverantörsled:  13 114
Summa:  44 594
 
Skåne län 
Direkt sysselsatta i evenemangsnäringen: 10 364
Direkt sysselsatta av evenemangsbesökares konsumtion:  1 818
Indirekt sysselsatta i underleverantörsled:  2744
Summa:  14 927
 
Östergötlands län 
Direkt sysselsatta i evenemangsnäringen: 2 946
Direkt sysselsatta av evenemangsbesökares konsumtion:  235
Indirekt sysselsatta i underleverantörsled:  683
Summa:  3 864
 
Uppsala län
Direkt sysselsatta i evenemangsnäringen: 2 978
Direkt sysselsatta av evenemangsbesökares konsumtion:  139
Indirekt sysselsatta i underleverantörsled:  660
Summa:  3776
 
Örebro län 
Direkt sysselsatta i evenemangsnäringen: 2 384
Direkt sysselsatta av evenemangsbesökares konsumtion:  197
Indirekt sysselsatta i underleverantörsled:  563
Summa:  3 144
 
Västerbottens län
Direkt sysselsatta i evenemangsnäringen: 2 139
Direkt sysselsatta av evenemangsbesökares konsumtion:  284
Indirekt sysselsatta i underleverantörsled:  548
Summa:  2 971
 
Jönköpings län 
Direkt sysselsatta i evenemangsnäringen: 2 029
Direkt sysselsatta av evenemangsbesökares konsumtion:  420
Indirekt sysselsatta i underleverantörsled:  519
Summa:  2 969
 
Dalarnas län 
Direkt sysselsatta i evenemangsnäringen: 2 006
Direkt sysselsatta av evenemangsbesökares konsumtion:  238
Indirekt sysselsatta i underleverantörsled:  503
Summa:  2 748
 
Hallands län 
Direkt sysselsatta i evenemangsnäringen: 2 044
Direkt sysselsatta av evenemangsbesökares konsumtion:  22
Indirekt sysselsatta i underleverantörsled:  441
Summa:  2 507
 
Västmanlands län 
Direkt sysselsatta i evenemangsnäringen: 1 739
Direkt sysselsatta av evenemangsbesökares konsumtion:  295
Indirekt sysselsatta i underleverantörsled:  433
Summa:  2 467
 
Gävleborgs län 
Direkt sysselsatta i evenemangsnäringen: 1 903
Direkt sysselsatta av evenemangsbesökares konsumtion:  83
Indirekt sysselsatta i underleverantörsled:  457
Summa:  2 443
Värmlands län 
Direkt sysselsatta i evenemangsnäringen: 1 839
Direkt sysselsatta av evenemangsbesökares konsumtion:  85
Indirekt sysselsatta i underleverantörsled:  416
Summa:  2 340
 
Västernorrlands län 
Direkt sysselsatta i evenemangsnäringen: 1 687
Direkt sysselsatta av evenemangsbesökares konsumtion:  116
Indirekt sysselsatta i underleverantörsled:  419
Summa:  2 222
 
Norrbottens län
Direkt sysselsatta i evenemangsnäringen: 1 733
Direkt sysselsatta av evenemangsbesökares konsumtion:  70
Indirekt sysselsatta i underleverantörsled:  413
Summa:  2 216
 
Södermanlands län 
Direkt sysselsatta i evenemangsnäringen: 1 743
Direkt sysselsatta av evenemangsbesökares konsumtion:  42
Indirekt sysselsatta i underleverantörsled:  380
Summa:  2 164
 
Kalmar län 
Direkt sysselsatta i evenemangsnäringen: 1 690
Direkt sysselsatta av evenemangsbesökares konsumtion:  72
Indirekt sysselsatta i underleverantörsled:  377
Summa:  2 140
 
Jämtlands län 
Direkt sysselsatta i evenemangsnäringen: 1 117
Direkt sysselsatta av evenemangsbesökares konsumtion:  295
Indirekt sysselsatta i underleverantörsled:  313
Summa:  1 726
 
Kronobergs län 
Direkt sysselsatta i evenemangsnäringen: 1 018
Direkt sysselsatta av evenemangsbesökares konsumtion:  55
Indirekt sysselsatta i underleverantörsled:  232
Summa:  1 306
 
Blekinge län 
Direkt sysselsatta i evenemangsnäringen: 631
Direkt sysselsatta av evenemangsbesökares konsumtion:  83
Indirekt sysselsatta i underleverantörsled:  153
Summa:  867
 
Gotlands län
Direkt sysselsatta i evenemangsnäringen: 448
Direkt sysselsatta av evenemangsbesökares konsumtion:  45
Indirekt sysselsatta i underleverantörsled:  106
Summa:  598
 
Totalt 
Direkt sysselsatta i evenemangsnäringen: 84 302
Direkt sysselsatta av evenemangsbesökares konsumtion:  11 031
Indirekt sysselsatta i underleverantörsled:  27 580
Summa:  122 913