När Facebook förra året lanserade appen ”Events” var det utifrån en tanke om att ge användarna tillgång till ett verktyg för att kunna hitta saker att göra och direkt planera in det tillsammans med vänner. Appen blev dock inte den succé som förväntats, men skam den som ger sig. Nu kommer den i ett nytt format, och har bytt namn till ”Local”.

Facebook har redan ett väl utbyggt system för att skapa event och bjuda in andra användare. Men genom Local vill de att användarna ska kunna göra detta mer ”on the fly” och hitta bland annat restauranger och event när du planerar att göra något tillsammans med vänner.

Facebook drar nytta av sina drygt 70 miljoner företagssidor för att fylla appen med data, dessutom lägger de till en funktion för att recensera platserna du varit på för att hjälpa kommande användare att hitta rätt. Nyckelordet är ”enkelhet” och appen syftar till att göra det enklare att hitta på saker utan att behöva lämna Facebook för att hitta lämpliga aktiviteter eller matställen.

Cocopanda rabattkod

Den tidigare appen Events tog aldrig riktigt fart, och laddades totalt ner färre än 100.000 gånger. Dock fanns inte matställen med, och dessutom kunde företag skicka reklam till användarna om att komma till deras event, lite som en inkastare när du går förbi en restaurang. Facebook lovar nu att reklamen inte kommer förrän långt senare i processen, vad det innebär framgår dock inte. Det är ju sannolikt störst chans att påverka användarna när de håller på att fundera på vad de ska göra, och om marknadsförare tillåts göra reklam först senare i processen kommer appens användare då redan ha samlats kring ett beslut. Det är därför oklart hur reklambudskap kommer att fungera i Locals.

En annan fråga är om det finns någon stor efterfrågan för denna typ av verktyg? Givetvis kan det användas som ett sätt att hitta nya ställen att gå till, eller hitta något att göra när ni väl bestämt er för att ses. Men det är i slutänden upp till användarna att bestämma om de vill använda funktionen, och mot bakgrund av det tidigare försöket finns det en risk för att appen inte riktigt kommer att ta fart den här gången heller.