Konjunkturavmattning, utbudsproblem och hög inflation bidrar till fortsatt oro inom den svenska handeln. Handelsbarometern för maj månad visar på en minskad framtidstro i hela handeln.
Det oroliga omvärldsläget fortsätter att pröva den svenska handeln. Butikshandeln uppvisar en nedgång på 2,4 enheter jämfört med föregående månad vilket resulterar i ett indikatorvärde på 89,8. Eftersom det neutrala värdet är 100 kan det alltså konstateras att butikshandeln tror på ett par tuffa månader framöver.
– Vi ser att ökade kostnader inom hela leverantörskedjan slår mot butikshandelns framtidstro. Särskilt uppenbart blir det då man ser till nedgången i förväntningarna på framtida försäljning. Svenska handlare förväntar sig att konsumenterna kommer att hålla hårdare i plånboken säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Partihandeln, som i förra månadens mätning gick mot strömmen och uppvisade en ökad framtidstro, backar nu återigen. En minskning med 1,9 enheter jämfört med föregående månad resulterar i ett indikatorvärde på 92,6 och fortsatt negativa framtidsförväntningar.
– De hoppfulla förväntningarna som uppvisades inom partihandeln föregående månad mattas nu tyvärr av. Även här är det förväntningarna på försäljningen som sjunker mest. Men det är fortsatt lönsamheten som man hyser minst hopp kring, säger Sofia Larsen.
 
Osäkerhet kring lönsamhet och antalet anställda trycker ned e-handeln
Storlek ICIW tights Föregående månad var den första gången sedan maj 2020 som e-handlarnas framtidsutsikter var pessimistiska. Denna trend håller i sig även i maj månads mätning. E-handeln som helhet backar med 2,2 enheter och Framtidsindikatorn landar denna månad på 96,3. Det är det lägsta värdet sedan mätningarna för e-handelns startade i februari 2018. Noterbart är dock att e-handlarna ser något ljusare på försäljningen i branschen, jämfört med föregående månad.
– Det är givetvis hoppingivande med positiva siffror kring försäljningen, men det ska nämnas att vi också ser ett rätt stort tapp när det kommer till förväntningarna på antalet anställda och kring lönsamheten, avslutar Sofia Larsen.
 
Källa: 
Svensk Handel