Vad tänker du på när man nämner staden Gävle? Kanske är det ishockey, logdans eller den där bocken som brunnit mer än 30 gånger. Men har Gävle mer att erbjuda än så? Kanske finns det guldkorn som inte är så kända? För att ta reda på det bestämde vi oss för att lämna vårt kära Stockholm och med bil resa 1,5 timmar norrut. Gävle here we come! Text & Bild: Victoria & Donald Larsson

Staden Gävle, som är en av Sveriges äldsta, ligger vid kusten av Bottenviken och har runt 100 000 invånare. Med andra ord, en mellanstor stad som är rik på både historia och kultur. På tal om den där bocken så restes den för första gången på Slottstorget år 1966. Från första resningen till idag har den blivit lite av en sensation och många reser långa vägar för att se den. För att fler ska kunna ta en selfie framför Gävlebocken vaktas den numera dygnet runt av staden som tappert försöker förhindra att den återigen eldas upp. För att verkligen utforska staden in i sömmarna tog vi in på ett hotell för helgen. Föga visste vi att Gävle har ett stort utbud av olika boenden – allt från budget till riktig lyx. Eftersom vi verkligen ville unna oss föll valet på Elite Grand Hotell och deras Executive svit.

“Jo, jag tackar det här är verkligen en svit!”

Bilresan gick bra och vi parkerade i det rekommenderade p-huset runt hörnet från Elite Grand Hotell, smidigt och gott om platser. Väl vid incheckningen blev vi trevligt bemötta av personalen och endast ett par minuter senare stod vi hissen på väg upp till vår svit. Riktigt spännande att se vad som väntar bakom dörren. “Jo, jag tackar det här är verkligen en svit”, utbrast min man när personalen öppnade dörren till vårt boende för helgen. Hela 150 kvadratmeter av lyx med utsikt över vackra Gavleån. Från den välkomnande hallen till den stora balkongen omfamnas vi av sann elegans. Allt från de små detaljerna till valet av möblemang har förfinats av Elite. Man ser hur de sömlöst blandat modern design med byggnadens arv. Ett smart val som lyfter hela sviten och ger den ett högt upplevt värde. Från den förlängda hallen finner vi ett välplacerat matbord med sex stolar. Några steg längre bort är vardagsrummet med soffa och tv. Detaljer som puffen ”Fatboy” och ett bord med schackbräde gjorde att vi drog lite extra på smilgroparna. Sovrummet var vackert bäddat och även härifrån har vi en strålande utsikt över ån. Badrummet har ett dubbelbadkar, en dusch och golvvärme. Vi packade upp vår weekendbag och passade även på att ta ett parti schack innan det var dags för en heldag på stan.

Från fängelset till slottet

Vårt första stopp blev Gävles eller Sveriges Fängelsemuseum som det egentligen heter och är ett ganska litet museum men ack så fängslande ändå. Vi blev erbjudna att låna hörlurar som man kopplade till sin mobil och efter att ha scannat en QR kod fick vi enkelt en genomgående historielektion på köpet. Genom den ca 30 minuter långa vandringen fick vi lyssna till berättelser om medeltidens fängelsehålor, tortyrredskap och avrättningar. Verkligen gripande men samtidigt väldigt lärorik visit. Alldeles bredvid fängelsemuseet ligger vackra Gävle Slott som har anor från 1500-talet och får endast ses från utsidan (tyvärr) men kanske tur det ändå då den sägs vara hemsökt av inte bara en utan två spöken! Vi fortsatte vår promenad och för kaffe älskaren så var det en ren fröjd när vi närmade oss Gevalia fabriken där den första kaffebönan rostades så tidigt som 1853 och doften fortsätter att förgylla området. En annan del av Gävle som ger en tillbakablick är gamla stan som ligger alldeles söder om Gavleån. Ännu en vacker promenad längs med kullerstensgatorna medan blickarna går lätt mot de vackra trähusen samt en inblick ges av Joe Hill gården. Enligt vår planering så var det tänkt att Järnvägsmuseet skulle bli näst på tur men då vi helt missat att det pågår en grundlig renovering där så får vi lägga det på listan inför nästa Gävle besök. Dock hade vi sett fram emot att ta oss tillbaka i tiden med gamla tåg, historiska berättelser och välbevarade artefakter som legat till grund för Gävles industriella arv, men som sagt nästa gång. Vi hade också egentligen Furuviksparken med på vår lista men då det främst är en familjeupplevelse med karuseller, djur samt andra attraktioner så väntar vi med den tills våra barn kan följa med och företrädesvis då det är lite varmare ute. En självklarhet dock för oss är att besöka Gävlebocken och även om den såklart inte är på plats så kan man ändå se över dess ”parkeringsplats” på torget, på andra sidan Gavleån från Rådhuset sett, lite roligt ändå. Efter en lång dag runt Gävle så beslöt vi oss för att återvända till hotellet för att koppla av en stund innan middagen. En välbehövlig dusch, ombyte samt en fördrink i hotellets bar senare så var vi klara för den korta promenaden mot vårt val av restaurang för kvällen, Matildas. Väl framme vid Matildas blev vi placerade vid vad vi anser vara de bästa platserna, vid fönstret. Vi blev tilldelade varsin meny av en trevlig servitris och gjorde våra beställningar. Champagne och ostron som förrätt och en härlig köttbit samt rödvin därefter. Avslutningsvis beställde vi varsin irish coffee, gott! Matildas drivs av kockarna Frida och Johan Flodman som helt klart har hittat rätt med en fusion av det svenska och franska köket som definitivt skapade en kulinarisk fest för våra smaklökar. Kvällens höjdpunkt var deras oxfilé á la Anna från de småländska skogarna! Sammanfattningsvis en fantastisk kväll med riktigt bra service samt råvaror, rekommenderas varmt! Efter middagen vandrade vi tillbaka till hotellet och njöt av en drink igen i deras mysiga bar. Vi avslutade sedan dagen med att återigen spela ett parti schack. En natt i denna eleganta miljö gjorde definitivt vår vistelse minnesvärd och avslappnad. Nästa morgon njöt vi av en generös frukostbuffé på hotellet innan vi var tvungna att checka ut för denna gång. Vi hann dock avsluta vårt besök med en promenad i Boulognerskogen, en mysig och stor park med café, badplats, lekplatser, vackra små broar, ute gym samt såklart fina cykelvägar/promenadstråk och underbar natur! En 24 timmars utflykt hit är definitivt något vi rekommenderar och vi ser redan fram emot att återvända för att utforska ännu mer av denna underbara stad!