Igår genomfördes eventet Strategy Awards, som syftar till att sätta planerings- och strategiarbetet i kommunikationskampanjer på kartan. Vinnare i sju olika kategorier skulle utses, dessvärre gick bara sex vinnare hem med priser.

Eventet hölls i handelshögskolans anrika lokaler, något som även pekade på den koppling till den akademiska världen som Strategy Awards strävar efter. Ett flertal studenter fanns i publiken, dessutom föreläste professor Erik Modig om hur marknadsföring och kommunikation inte bara sker i olika kanaler, utan framför allt i huvudet på människor. Prisutdelningen varvades med föreläsningar och casestudier som satte strategiarbetet i praktiska sammanhang.

Det var sju kategorier som vinnare skulle koras i: Lansering, Opinion, Handling, Internationellt, Nisch, Attityd och Kontext.

Priskategori Lansering
Vinnare är den som jobbat med lansering av ett nytt varumärke, en ny produkt eller ett nytt erbjudande. Vinnaren i denna kategori blev Åkestam Holst NOA som för kunden ATG gjort kampanjen ”ATG-Grand Slam 75”.

cocopanda rabattkod

Priskategori Opinion
Vinnare är den som jobbat med att driva en fråga, skapa dialog, debatt och en arena så att ett ett varumärke får (ett större) utrymme att agera. Vinnaren i denna kategori blev Nord DDB och Prime Weber Shandwick som för kunden McDonalds gjort kampanjen ”Gör Donken”.

Priskategori Handling
Vinnare är den som jobbat med att direkt påverka handlande och beteende och få människor att agera. Vinnare i denna kategori blev KING som för kunde Cancerfonden gjort kampanjen ”Minns det som igår”

Priskategori Internationellt
Vinnare är den som jobbat med att engagera och nå människor i tre eller fler länder. Vinnaren i denna kategori blev Prime Weber Shandwick som för kunder Visit Sweden gjort kampanjen ”The 72 hour cabin”.

Priskategori Nisch
Vinnare är den som jobbat med att nå in till en nischad grupp människor. Vinnaren i den här kategorin blev Åkestam Holst NOA som för kunden ATG gjort kampanjen ”ATG-Grand Slam 75”.

Priskategori Attityd
Vinnare är den som jobbat med att förändra eller förstärka attityder och åsikter till ett varumärke, en kategori eller en företeelse. Vinnaren i denna kategori blev Nord DDB och Prime Weber Shandwick som för kunden McDonalds gjort kampanjen ”Gör Donken”.

Priskategori Kontext
Dessvärre valde juryn för denna kategorierna att inte utse någon vinnare. Anledningen? I jämförelse med de övriga kategoriernas bidrag upplevde de att bidragen i kategorin Kontext inte höll tillräckligt hög klass. Det hela blev ganska märkligt, och de nominerade i kategorin var märkbart irriterade över utfallet.

Överlag kändes det som att man stressade igenom prisutdelningarna för att få tid med föreläsningarna, ett lite annorlunda grepp om syftet är att sätta fokus på det bra och viktiga strategiarbete som görs runt om i Sverige. Det går dock att konstatera att det bland de sju kategorierna endast finns fyra vinnare, och Prime Weber Shandwick tog hem storsegern med vinst i inte mindre än tre kategorier.