Under min uppväxt och efter åtskilliga timmar framför tv-apparaten har orden ”spring break in Cabo” etsat sig fast. Du har säkert själv sett filmerna när amerikanska studenter åker till just Cabo för att festa och vara med på galna upptåg. Efter en riktigt trevlig vinterresa till Maldiverna förra året satte vi oss efter några veckor hemma med familjen och började planera inför kommande julresa. Flera intressanta resmål togs upp. Men då började jag tänka på de där gamla filmerna och med hjälp av google fick jag reda på mer om Cabo. Text och bild: Victoria & Donald Larsson

Cabo San Lucas (som det heter egentligen) ligger längst ned på Baja halvön och tillhör Mexico som passande nog också är är en av få länder som höll sina gränser öppna för turister under pandemin. Men för att resa in behövdes såklart ett PCR-test. Vi brukar alltid se till att hitta resmål där vi förutom sol och bad även kan göra andra aktiviteter. Efter lite research på internet blev Cabo valet för vår julresa 2021/2022. Det vi alltid börjar med, när vi ska ut och resa, är att hitta de bästa flygförbindelserna till vår destination. Den här gången krävdes det mer research än vanligt på grund av att pandemin stängt ned flera flygrutter. Valet föll på British Airways med stopp i London och sedan direkt till Mexico City, so far so good! När väl den flygningen var bokad hade vi kvar att boka själva resan till Cabo San Lucas. Det visade sig att flygningarna inte gick att synka så bra. Det bästa alternativet blev att sova en natt i Mexico City. Ändå inte helt fel eftersom det blev för oss en ny stad att checka av på listan över världens städer. Val av hotell är också viktigt speciellt då vi har två ungdomar. De ser gärna att vi bor på ett större hotell med gym och andra aktiviteter. Vi har tidigare bott på några av RIU-kedjans stora utbud av hotell och så föll valet även denna gång, närmare bestämt RIU Palace Cabo San Lucas. Julen närmade sig med stormsteg och efter att julpaketen delats ut och köttbullarna rullats var det dags att börja packa till resan. Vädret i Cabo under vinterhalvåret är ungefär som en fin svensk sommar dvs varmt och skönt på dagen men lite kyligare på kvällarna. Det är därför vist att packa ned en kofta eller hoodie. Taxi förbeställdes till 03.30. Riktigt tidigt med andra ord men från London skulle vi ha 11 timmar att sova på planet innan landning i Mexico City. Så att gå upp med tuppen var ändå helt okej. Trots den långa flygningen och 9 timmars tidsskillnad landade vi utvilade i Mexico City. Till vår lycka var våra väskor först ut på bagagebandet och vi kunde snabbt ta en taxi till Hilton Reforma Hotel, där vi spenderade natten. Vi checkade in i våra rum och därefter blev det middag på hotellets egna och mysig restaurang. Sen var det dags att säga godnatt och se fram emot en ny dag i Mexiko. Efter frukost bar det åter av till flygplatsen och för att gå ombord det lokala flyget Volaris Airlines med destination Cabo. Ett par timmar senare gick vi in för landning bland de vackra bergen vid Los Cabos International Airport. Vi såg alla verkligen fram emot att få packa upp och börja vår semester, på riktigt. Vi hade förbokat transfer från flygplatsen, genom hotellet, och det var så bekvämt att bara gå direkt ut till den väntande bilen. Efter ca 45 minuter kom vi fram till vårt hem de kommande tio dagarna. Incheckning gick väldigt smidigt och vi fick våra fina all inclusive-armband och begav oss därefter till våra rum. Rummen var stora, smakfullt inredda och med en generös balkong. RIU Cabo är verkligen ett stort och vackert hotell med allt man kan önska sig! Våra all inclusive-armband öppnade upp dörrarna till samtliga av hotellets restauranger (även a la carte), en italiensk, japansk, grill, indisk, thai och en gourmetrestaurang med franska smaker samt den klassiska buffé-restaurangen. Alla restauranger och barer höll verkligen otroligt hög standard på mat, dryck och självklart med fantastisk och trevlig personal. Utöver all magisk förtäring fanns även bra urval av aktiviteter såsom, två gym, flera stora poolområden, beachvolley, tennis, dykcenter och såklart ett helt hav med kristallklart vatten och olika vattensporter! De första dagarna gick till att utforska hotellet och området runt omkring. Vädret var verkligen med oss och solen värmde skönt på dagarna. På kvällarna var det faktiskt varmare än vi trott, så koftan fick mest stanna på rummet. En eftermiddag bestämde vi oss för att ta en taxi till hamnen för att strosa runt och se vilka utflykter som kunde vara intressanta för oss. Hamnen i Cabo är precis lagom stor och har ett helt okej utbud av restauranger och affärer för dem som vill göra av med sina pengar. Prisnivån är allmänt rätt hög i och runt Cabo, det vill säga mexikanska turistpriser. I varje hörn står det säljare som vill att man ska boka in just deras utflykter och efter att ha pratat med flera hittade vi en kille som kändes seriös och hade ett bra utbud. Vi hade tidigare diskuterat om att hitta 2-3 aktiviteter som vi alla skulle göra under semestern. Vi kom fram till följande gemensamma aktiviteter: -Morgonfiske -ATV-off road tur (4-hjulingar) -Valsafari Vi bokade in fisketuren redan nästa morgon så den kvällen blev det att lägga sig tidigt. Vi skulle nämligen bli hämtade kl 06.00 för att komma ut lagom till soluppgången. Det var fyra trötta familjemedlemmar som anlände till hamnen och vår väntande guide. Vi var verkligen inte ensamma på plats för att testa vår lycka ute på havet. Kajen var fylld med morgontrötta turister som alla väntade på att bli visade till sina båtar. Vi gick med vår guide, som heter Jose, som tog oss till en fin fiskebåt som vi alla hoppades skulle föra lite tur med sig. Vi åkte ut med förhoppning om att få minst ett napp, och då helst en gigantisk Blue Marlin. Mina egna fiskekunskaper är rätt begränsade. I vår familj är det min man som har mest koll och enligt han så var det ett bra tillfälle att fånga Marlin. Vi andra höll tummarna för det. Vi skulle turas om att hålla fiskespöt och vår dotter fick kasta i första betet. Tiden gick och efter ca en timme utan minsta skymt av en fisk blev det dags för sonen att ta över. Solen hade nu börjat värma oss med sina strålar och att se Cabo från havet var väldigt vackert. Tiden gick och inget napp för honom heller. Jag valde att stå över denna gång och det blev istället dags för ”stormästaren” i familjen att visa hur det skulle gå till, min man. Vid det här laget hade vi varit ute till havs i cirka fyra timmar och började känna av tristessen. Tur var det att vi istället för att fånga fisk fick se flera andra havsdjur. Från båten fick vi se sjölejon, pelikaner, delfiner och till och med knölvalar. En riktigt häftig upplevelse. När det började närma sig lunchtid och fortfarande inget napp fick vi erkänna oss överlistade av alla fiskar. Det var dags att tack för oss och åka tillbaka till hotellet. Trots att vi inte fick känna av fiskelyckan denna gång så var det ändå en mysig utflykt med ytterst lite vågor, massor av sol och kul att få se flera knölvalar. Dagen fortsatte vid poolen och planeringen inför morgondagens utflykt med ATV bilar. Vem skulle bli familjens bästa förare? Efter en god natts sömn och god frukost (galet stor buffé på hotellet) kom vår buss för att köra oss till vår aktivitet. Det dök även upp några andra turister som alla var lika sugna på lite fart och fläkt. Det tog ca en timme att ta sig Cactus Tours anläggning väster om Cabo. Vi möttes av vår guide David som gick igenom alla regler och säkerheten inför vår tur med 4- hjulingarna. Vi valde bilar där vi kunde sitta två i varje. Så jag och dottern i en och mannen och sonen i en annan. Nu skulle det bli åka av. På med hjälmarna och kolla att säkerhetsbältet satt ordentligt fast. Familjen bestämde att vi vuxna skulle börja köra, då den första delen skulle vara lite mer avancerad och snabb. Hela turen varade i ca 1,5 timme och under den tiden körde vi längs stranden samt runt bland sanddynerna. Efter halva tiden bytte vi förare. Tiden gick verkligen snabbt. När hela turen var över var vi alla överens om att det här var en riktigt rolig (och lite läskig) aktivitet som vi skulle vilja göra om. Åter på bussen och tillbaka till hotellet där beachvolley stod på schemat för barnen och den öppna baren för oss vuxna. Dagen efter den fartfyllda turen valde vi att stanna på hotellet för att sedan åka på valsafari under vår näst sista dag i Cabo. Badkläderna på och humöret på topp när vi återigen begav oss mot hamnen för att se de gigantiska knölvalarna på nära håll. Jag och barnen var helt säkra på att vi skulle åka med en arrangerad tur med en hel del andra människor, men så var inte fallet. Vi hamnade istället framför en stor lyxig yacht och både jag och barnen undrade vad som var på gång. Vi fick då höra att min man ville överraska oss med en dag till havs helt själva, och inte tillsammans i en stor grupp. Gissa om vi blev glada! Vi blev välkomnade av vår kapten för dagen och klev ombord. Det var återigen en strålande fin dag och vi la oss på soldäcket för att vara på första parkett om vi skulle skymta några valar. Inte långt efter vi kommit ut till havs, ropade vår kapten till oss att titta vänster och där ca 100 meter ifrån oss ser vi en stor fena sticka upp. Vår kapten körde oss sakta närmare och vi såg då att det var inte bara en knölval utan en hel familj med 5 valar. Tills slut stannade han båten och vi låg och guppade medan ”familjen knölval simmade så nära som tio meter från oss. En helt otrolig känsla som jag hoppas att så många som möjligt för uppleva någon gång. Vår färd fortsatte längs kusten och efter någon timme stannade vi till i en liten vik. Där passade vi på att snorkla. Efter fantastisk snorkling, knölvalar, utmärkt service och en massa underbara intryck blev dagen en sådan där dag man önskar aldrig ska ta slut. Väl tillbaka på hotellet förberedde vi oss för vår sista middag i Cabo. Samtalet runt borde var vilken galet bra resa vi återigen fått uppleva tillsammans. Hemresan gick bra och efter många timmar var vi tillbaka på Arlanda igen. Denna gång flög vi utan att stanna en natt i Mexico City. Sammanfattningsvis är Cabo verkligen ett bra resmål där det finns oändligt med aktiviteter att göra för både stora och små. Vi skulle alla mer än gärna åka dit igen. Cabo får helt enkelt fem knölvalar av fem möjliga.