Engelska BARB har fått skjuta upp sin lansering av cross-screen-measurement till september. De skulle ha lanserat redan nu i mars.

Projektet heter Dovetail och ska leverera tittarsiffror för engelska TV och betalas av BBC, ITV, kanalerna 4 och 5, IPA, Skye och UKTV. Datan kommer från Ipsos MORI, Kantar Media och RSMB via en panel med 5.100 hushåll, vilka representerar 26,6 miljoner engelska hem.

Dovetail ska förse marknaden med total räckvidd och reklam-målgrupper på samtliga skärmar. Tillsammans med Kantar samlar BARB in data från mjukvarumätare som installeras på plattor och datorer samt kombinerar den här datan med census-mätningar. Märk väl här att de saknar samma mätning för mobila tittare. Där får man istället utgå från anslutna mätningar som fångas upp med hjälp av SDK i kanalernas appar.

Nästa steg, som var tänkt att lanseras nu i mars, kommer istället sjösättas i september. Då kommer annonsörer och kunder få tillgång till data för alla fyra skärmar – TV, Desktop, plattor och mobiler.