Uppskjuten säljstart och utökade kostnader imponerar inte på börsen.
Immunovia avslutade på torsdagen en retrospektiv studie som utförts som en del av beredningen för att certifiera och ackreditera företagets kommersiella version av testet IMMray PanCan-d för tidig upptäckt av cancer i bukspottkörteln.
På grund av variationer i olika biobankers provtagningsprocesser måste Immunovia optimera testalgoritmerna ytterligare för att möta förväntade prestanda för den kommersiella versionen av testet, skriver Immunovia i ett pressmeddelande.
Optimeringsarbetet kommer att fördröja säljstarten för IMMray PanCan-d till senare delen av 2019 och innebär totalt sett en utökad kostnad på under 5 miljoner kronor.
Aktien rasar på beskedet och är vid 10-tiden ned 22,78 procent.
De finansiella mål som antogs av Immunovias styrelse i mars 2018 kvarstår, med motsvarande fördröjning. Bolagets mål är att uppnå 250-300 miljoner kronor i omsättning år 2022 baserat på så kallad self pay-försäljning och en omsättning på 800-1.000 miljoner kronor år 2024 inklusive self pay och kostnadsersättningar i Europa och USA. Dessa finansiella mål omfattar inte pipelineprodukterna i andra cancerformer och autoimmunitet, anger bolaget.
Alla andra pågående studier i produktpipeline fortskrider som planerat.
”Vi är övertygade om att dessa ytterligare optimeringar av algoritmerna kommer att bli de slutliga justeringar som vi behöver göra före vår kommersiella lansering. Jag vill påpeka att denna variation i blodprovtagningsprocessen endast påverkar den aktuella studien som används för algoritmutvecklings- och verifieringsfasen vid Immunovia. För att eliminera eventuell framtida blodprovtagningsvariabilitet för den kommersiella versionen av IMMray PanCan-d standardiserar vi blodprovtagningsförfarandet enligt gällande de facto standarder för blodprovtagning”, säger Mats Grahn, vd för Immunovia, i en kommentar.