Förra året lanserade Instagram organiska inlägg kopplade till e-handel i USA, vilket gav företag möjlighet att lägga till e-handelslänkar direkt i sina organiska Instagram inlägg.
Instagram har nu utökat tjänsten till åtta länder: Storbritannien, Frankrike, Italien, Tyskland, Australien, Brasilien, Kanada och Spanien.
”Nu kan alla som är på Instgram enkelt hitta mer information om de inlägg som man var intresserad av och direkt köpa det som man gillade om man vill i Storbritannien, Frankrike, Italien, Tyskland, Australien, Brasilien, Kanada och Spanien, Alla e-handlare i Sverige och Norden väntar på sin tur så att de kan lägga till en köpfunktion direkt i sina inlägg”.
Mer än 200 miljoner användare besöker en eller flera Instagram-företagsprofiler dagligen, det finns en otrolig potential att öka sina köp om man kan integrera det direkt i det sociala nätverket.
Den nya tjänsten gör det möjligt för företag att göra sina organiska inlägg ”shoppable” genom att tagga en en produkt i appen på samma sätt som man taggar en person med en bild.