Bakom en till synes trovärdig nyhet kan det finnas en hel trollfabrik och bilden som rör upp känslor på sociala medier kan vara tagen helt ur sitt sammanhang. Det krävs mer av internetanvändare i dag än någonsin tidigare.

Därför satsar Internetstiftelsen i Sverige, IIS, på att stärka vår digitala kompetens.

– Att kunna söka och värdera information och förstå olika digitala informationsflöden blir allt viktigare. Sverige är på väg in i en valrörelse och då är det extra viktigt att kunna avgöra vem som säger vad och varför. Kan man det minimeras risken att bli lurad eller att sprida vidare information man inte själv kan stå för, säger Björn Appelgren, projektledare på IIS.

Endast var femte person (23%) av de över 35 år har fått utbildning eller information om hur man värderar information på internet. Samtidigt är det de äldre som är flitigast på att dela innehåll i sociala medier vidare. Det visar statistik från IIS rapport ”Svenskarna och internet” som släpptes tidigare i höstas. I dag finns många bra satsningar för att stärka barns digitala kompetens medan initiativ riktade till vuxna och i synnerhet äldre, inte är lika många.

Företagsvärlden

IIS startar därför satsningen ”Internetkunskap” där fokus är grundläggande digital folkbildning riktad till vuxna, 35 år och uppåt. Materialet består av korta faktafilmer anpassade för att konsumeras på sociala medier, samt fördjupande artiklar för den som vill lära sig mer. Allt samlas på webbplatsen internetkunskap.se. cocopanda rabattkod

I dag släpps delar av det första kunskapspaketet, som handlar om digital källkritik och vad man ska tänka på innan man delar information vidare.

– Inledningsvis fokuserar vi på färdigheter vi tycker är viktiga att ha med sig när det är valår. Vi vill nå användarna där de flesta redan har sin digitala närvaro, därför kommer Facebook och andra sociala medier att vara viktiga kanaler, säger Björn Appelgren, projektledare på IIS.