För att verkligen lära känna dina kunder – och tillhandahålla den service som de letar efter – ska du vilja lära så mycket som möjligt om vad de gillar och inte gillar, deras behov och preferenser

Några viktiga frågor är: Vilken uppmuntran kan jag erbjuda de som besöker sidan för att de ska identifiera sig själva? Hur ska jag samla och behandla information om kundernas preferenser? Hur kan jag använda den informationen för att skräddarsy sidan för varje individuell kund? Svaren på dessa frågor kommer att hjälpa dig att värdera och välja de mest passande personifierade och skräddarsydda alternativen för din webbsida.

Dra fördel av personifiering och specialisering
Du bör således lära känna dina kunder ordentligt. Förståndiga webbutiker samlar information från dem som besöker sidan genom att erbjuda drivfjädrar i form av tävlingar eller belöningsprogram, som motiverar besökarna att motivera sig själva och dela information om deras köpvanor.

Förstå teknologin bakom
Innan du väljer en mjukvarulösning bör du skaffa dig en grundläggande förståelse för den teknologi som ligger bakom personifiering och specialisering. ”Cookies” (små filer som automatiskt laddas ner från en webbserver till besökarens dator) och så kallade query strings är två vanliga scripts (små program som utför speciella operationer på webbsidor) som idag används av handlare på nätet för att uppfylla personifiering och specialisering på sina webbsidor. Varje metod har sina för- och nackdelar. Man måste utvärdera båda optionerna innan man startar sitt personifieringsprojekt.

Välja utformningsegenskaper
Betänk webbsidans arkitektur och fastställ områden för potentiella personifieringsegenskaper i ditt hörn av nätet. Det finns flera kategorier av specialisering och personifiering, omfattandes automatiska logg in och kundvälkomnande, personifierade sidor och individualiserad köp- och orderhjälp. Tidigt i planeringsstadiet måste du värdera och välja de utformningsegenskaper som mest troligt kommer att uppskattas av den tänkta målgruppen.

Anlita folk eller göra själv
Om det teknologiska kunnandet är en av dina huvudkunskaper, kan skapandet av program internt kanske vara ett attraktivt alternativ till att köpa in mjukvara. Men om du däremot bestämmer dig för att anlita någon för uppgiften så finns det konsultföretag och mjukvaruleverantörer som kan hjälpa dig med att leverera en personlig upplevelse för dina kunder. I varje fall ska du omsorgsfullt överväga argumenten för och emot att lägga uppgiften på någon annan respektive utveckla programmet själv, innan du gör ditt slutliga val.

Välj rätt mjukvara
När du väl har utformat en spelplan för att personifiera och utforma din sida, måste du välja rätt teknologi för att allt ska falla på plats. Det finns mjukvarupaket som är designade för att ge dig fullständiga personifierade möjligheter, och konsultföretagen är alltid beredda att hjälpa till. Glöm inte att utvärdera varje program som är baserat på ett standardiserat kriterium, så att du vet att du väljer den bästa lösningen för din hemsida.

Samla rätt information
När väl teknologin är på plats kan du börja samla in information om kundpreferenser för att skräddarsy din webbsida. De flesta som handlar på nätet är försiktiga med att lämna ut någon personlig information – till och med en e-postadress – till nätbutikerna. Belöningspro-gram, spel, tävlingar, lotterier, onlinekuponger och mervärdestjänster är bra webbgrundande strategier för att locka besökare till att bistå med personlig information. Värdera varje valmöjlighet för att bestämma vad som fungerar bäst för din målgrupp.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Urbanista rabattkod