Sydamerika har alltid varit en lockande men relativt outforskad kontinent för oss på Företagsvärlden. Efter tidigare äventyr i länder som Argentina och Uruguay kände vi att det är dags att ge denna mångfacetterade världsdel lite mer uppmärksamhet.
Text & Bild: Victoria och Donald Larsson

Rio de Janeiro, med sitt rykte som en pulserande och färgstark stad, hade länge lockat oss, men Brasilien som land hade ännu inte lockat oss. Så vi bestämde oss för att dyka djupare i Brasiliens rikedomar och utforska vad det hade att erbjuda! Beslutet väckte omedelbart intresse hos våra barn och efter en runda av samtal och diskussioner med familjen Jensen, våra tidigare resekamrater, blev det tydligt att de var lika ivriga att utforska Brasiliens som vi var. Så tillsammans bestämde vi oss för att ge oss ut på ännu ett äventyr som vi ska dela med oss av till er kära läsare.

Sol och bad på Copacabana

Vår resa började med förväntan och glädje när vi steg ombord på TAP Airways med mellanlandning i Lissabon innan vi skulle landa på vår första destination, Rio de Janeiro, med sin ikoniska skyline och legendariska stränder. Redan vid bagagebandet blev vi mötta av vår guide, Sara som tillsammans med vår chaufför skulle ta oss vidare in mot Rio och vårt hotell, Windsor Leme. Bussresan gick relativt snabbt och Sara hann med att delge oss en hel del om Rio som t.ex utflykts och restaurangtips som vi såklart vill dela med oss av till er. Vårt hotell låg i ena delen av den välkända stranden Copacabana och i vad fick höra den lite lugnare delen, vilket passade oss bra. När vi klev av bussen noterade vi direkt att förutom utsikt över stranden så såg vi även den majestätiska Jesusstatyn från första parkett, wow! Vi checkade in, fick våra rum och tog oss därefter ut för att utforska området kring oss. Känslan av att ta av sig skorna och ta de där första stegen ut på en varm strand var magisk efter att ha lämnat ett rätt kallt Sverige många timmar tidigare. Efter flera timmars promenad längs den världskända Copacabana stranden i gassande sol så var ett stopp vid någon av de många strandrestaurangerna ett måste och alltid intressant att även titta på alla människor som var ute. När vi hade fyllt på med vätska och lite skugga så fortsatte vi att gå längs Copacabana. När vi till slut kom fram till nästa strand, Ipanema så var vi alla nöjda med vår ”promenad” och beslöt oss för att ta en taxi tillbaka till hotellet. Det började nu bli rätt sent och vi alla var rätt trötta och hungriga efter vår först långa dag i Rio. Middag den kvällen valde vi att besöka en av restaurangerna som Sara hade rekommenderat, Marius som också passande nog endast låg 5 minuter från vårt hotell. Marius var verkligen en upplevelse, supergod mat och spännande inredning gjorde verkligen intryck på oss och en fulländad första dag i Rio!

Mot högre höjder

Dag 2 skulle helt gå i höjdens tecken då alla (utom jag) tyckte att det bästa sättet att se Jesusstatyn på var ifrån luften. Med det sagt så var kort efter frukosten, 7 av oss 8 på väg i bil till en efterlängtad helikoptertur. Jag valde däremot att stanna på något lägre höjd, hotellets poolområde på taket (högt nog för mig). Det var med olika typer av spänning som dagen sedan flöt på. Då det var ännu en solig och molnfri dag så passade jag på att blicka upp i skyn från min sköna solstol för att kanske få skymta just min familj eller familjen Jensens helikopter men då det var som en motorväg i himlen med många helikoptrar samtidigt var det galet svårt för mig att urskilja just deras. När de sedan kom tillbaka efter flera timmar var alla väldigt ivriga med att berätta hur överväldigande de var över den hisnande och vackra utsikten och speciellt att få flyga på nära håll runt Jesusstatyn! Poolhänget fortsatte med alla samlade och på kvällen blev det middag på en av de närliggande strandrestaurangerna.

Caipirinha i Favella Rocinha

Dag 3 vaknade vi alla pigga och förväntansfulla inför dagens utflykter som vi hade förbokat i Sverige. Vår guide för dagen Carlos mötte oss vid hotellet direkt efter frukosten och med varsin flaska vatten i handen satte vi oss i bussen med först anhalt, en utsiktsplats ca en halvtimme bort. Efter ca 30 minuter var vi i ett fint naturområde, Sao Conrado där vi från en vacker utsiktsplats kunde se ut över hela kusten, magiskt! Vi begav oss därefter vidare mot Jao stranden där vi tog en bensträckare och sen var det dags för en utav stadens mest omtalade områden, favellan Rocinha. Här fick vi förutom återigen en fantastisk utsikt även en inblick i det verkliga Rio, bortom de glittrande stränderna och festliga evenemangen. Mötet med lokalbefolkningen och deras vänlighet gjorde detta till en minnesvärd och ödmjuk upplevelse och där det även bjöds på en av de godaste Caipirinhas vi skålat i! Som sista stopp på den arrangerade turen blev det även dags för mig och såklart övriga i vårt gäng att ta oss uppför berget mot Jesusstatyn och att stå vid foten av denna imponerande staty var verkligen en upplevelse i sig. När Carlos på väg nedför berget meddelade att det nu var för dags för en något sen lunch som sista stopp var vi alla nöjda och såg fram emot en god bit mat tillsammans. Passande nog låg vår lunchrestaurang i anslutning till Escadaria Selarón, den världsberömda trappan med keramik från hela världen som var Jorge Selarons livsverk. Jorge gick bort 2013 men hans minne finns kvar i vartenda färgglada keramikplatta, väl värt ett besök! Vi tackade Carlos för en spännande dag på alla sätt, Rio är verkligen en magisk plats.

Porto de Galinhas – Kycklinghamnen

Den sista kvällen i Rio besökte vi ett större varuhus för lite shopping och stannade även vid en marknad vid början av Copacabana för en sedan äta vår sista middag i Rio återigen vid stranden. Efter att ha upplevt Rio´s intensiva puls och energi var det dags för oss att låta hjärtat slå i en lite lugnare takt och med det att bege oss norrut mot det tropiska paradiset, Porto De Galinhas. Efter ännu en god natts sömn på hotell Windsor Leme blev vi hämtade av vår guide Sara som såklart var nyfiken på hur vi hade spenderat våra dagar i Rio och vi berättade mer än gärna. Sara följde oss hela vägen till incheckningen på flygplatsen och sedan blev det hejdå till både henne och Rio för den här gången. Flygresan upp mot Recife tog ett par timmar och väl framme blev vi återigen hämtade av en trevlig guide som skulle ta oss vidare mot vårt hotell, Ocapora. Efter en kort transfer kom vi fram till vårt charmiga all inklusive hotell på Porto de Galinhas vackra strand. Vi blev inkvarterade i våra bungalows och skönt att nu kunna packa upp väskorna för nästan en hel vecka med sol och bad. Dagarna flöt i väg i en skön rytm av sol, sand och hav där vi tillbringade våra dagar med att ta långa promenader längs vattenbrynet och doppa oss i det kristallklara vattnet. Men det var inte bara avkoppling som stod på schemat. Porto de Galinhas erbjöd också möjligheter till äventyr och utforskning. Vi tog del av snorklingsturer längs korallreven och utforskade de omgivande naturliga poolerna där vi simmade bland färgglada fiskar och koraller. Kvällarna tillbringades med att njuta av de lokala delikatesserna som hotellets restauranger erbjöd men även ett par korta taxiresor in till hamnen, hjärtat av Porto de Galinhas hann vi med. När veckan närmade sitt slut, kände vi oss både utvilade och fyllda med nya upplevelser. Denna pittoreska kuststad hade inte bara erbjudit oss en chans att återfå energi utan också gett oss minnen för livet. Från den intensiva pulsen i Rio de Janeiro till den avslappande atmosfären i Porto de Galinhas, hade vår resa genom Brasilien visat oss landets mångfald och skönhet. Medan vi sade farväl till denna underbara plats, kunde vi inte låta bli att drömma om vårt nästa äventyr tillsammans med er, våra läsare på Företagsvärlden. Vilket resmål skulle ni vilja läsa mer om?

Bra att veta om Brasilien

Brasilien är världens femte största land och är hela 47% av kontinentens landyta!

Antal invånare ca 209 miljoner

Huvudstad Brasilia (även fast många kanske tror att det är Rio De Janeiro)

Statsskick Republik (nuvarande president Luiz Inácio Lula da Silva)

Valuta Real

Officiellt språk Portugisiska

Religion Majoriteten av befolkningen är kristna katoliker

Brasiliens flagga är en symbol för landets skogar och den gula färgen står för landets mineralrikedomar. Stjärnorna samt det blå klotet representerar kvällen då landet utnämnde sig själv som republik.

Flygplatser Brasilien kan stoltsera sig med att ha över 4000 flygplatser och med tanke på landets storlek så fullt förståeligt!

Caipirinha drinken förknippas gärna med Brasilien och ses lite som en nationaldryck, för dem som har åldern inne såklart.

Kaffe är en jätteindustri i Brasilien och är även det land som producerar mest kaffe i världen.

Maria & Jose är de vanligaste tilltalsnamnen.