Vi använder banktjänster och shoppar på nätet allt mer. Men vår digitala vardag har en baksida – antalet nätbedrägerier växer snabbt. Nedan är sex tecken på att ditt betalkonto på nätet kan vara hackat. 
Allt fler använder betaltjänster som PayPal, Amazon eller Google Checkout för att utföra säkra betalningar på nätet. Men inte ens dessa tjänster är helt säkra från cyberbrottslingar. Hur vet du om ditt betalkonto har hackats? Här kommer några tips från Kaspersky Lab:
 
1. Var uppmärksam på icke-auktoriserad aktivitet. Håll koll på dina förväntade transaktioner. Även en liten icke-auktoriserad transaktion kan vara ett varningstecken.
 
2. Strunta inte i meddelanden. Om du får ett mejl som meddelar att dina kontouppgifter har ändrats, och du inte har gjort detta, kan ditt konto vara kapat.
 
3. Se upp för bluffsamtal. Om någon som utger sig vara från din betalleverantör ringer dig, insistera på att ringa tillbaks på företagets officiella telefonnummer.
 
4. Okänt nummer. Om du plötsligt börjar få sms eller samtal från ett mobilnummer som din betalleverantör normalt inte använder – var misstänksam.
 
5. Kontrollera alla mejl. Svara inte på mejl eller annan kommunikation över nätet om det inte verkar vara äkta – kolla först med din leverantör.
 
6. Se upp för blufflänkar. Om du märker av konstig aktivitet på ditt konto, kontrollera om du har klickat på någon misstänksam länk i ett mejl på sistone.
 
Svårt skydda sig mot avancerade cyberbrottslingar
Avancerade cyberbrottslingar kan bland annat använda en metod som kallas ”man-in-the-browser”, ungefär människa-i-webbläsaren, för att i smyg ta kontrollen över dina bankärenden på nätet. Din dator infekteras då av ett skadligt program som gör att webbaddressen och bankens webbsida ser ut precis som vanligt. Men angriparna kan övervaka transaktionen och stjäla både kontouppgifter och pengar. Det enda sättet att skydda sig från denna och andra avancerade cyberattacker är genom ett bra säkerhetsprogram.