Idag finns det 195 st självständiga stater i världen, en dröm som säkert många har är att kunna besöka dem alla! Vårt sätt för att komma lite närmare den drömmen är att boka in kommande resmål så att vi besöker ett nytt land varje år. Text och Bild: Victoria Larsson & Donald Larsson

Efter en relativt lång planering inför julresan 2019 föll valet till slut på ett land ingen av oss i familjen hade besökt innan, Filippinerna samt ett land vi vuxna besökt men som blir första gången för barnen, Singapore. Vi började med att läsa på en hel del om Filippinerna för att slutligen besluta oss för att besöka två av Filippinernas alla öar med relativt kort transfer emellan så vi på det sättet skulle maxa vår resa på de semesterdagar vi kunde nyttja. Filippinerna består av ca 7100 öar varav omkring 900 av dem är bebodda idag och alla såklart med sin egen charm. Vi bestämde oss för att kombinera ön Mactan utanför den större ön Cebu samt Panglao utanför Bohol. Flyget bokades först och då vi även skulle stanna ett par nätter i Singapore blev det att vi bokade just Singapore Airlines som vi rest med tidigare och verkligen tycker är en av de bästa flygbolagen. När det kom till hotell var det också rätt lätt att hitta det vi ofta söker, hotell med bra standard, strandnära, pool samt nära till restauranger. Nu var både flyg och hotell bokade, men vad vi väl skulle göra för utflykter på plats, förutom att sola och bada tänkte vi denna gång att vi bokar och bestämmer på plats. När barnen var yngre passade det utmärkt med att åka på endast sol/bad semestrar, men de senare åren har vi försökt att dela upp semestern så att vi även får med oss något mer i bagaget än en lättare beige/röd nyans på huden. Det började sakta närma sig avresa och alla var mycket spända på den långa resan till vår nya destination. Vi flög först från Stockholm till Singapore via Frankfurt och väl framme i Singapore mötte vi upp våra vänner och trogna reskamrater, familjen Jensens, för att sedan flyga vidare tillsammans till Cebu. Efter ca 17 timmar sammanlagt på olika flygplan så var vi äntligen framme på vårt första stopp, Cebu, låt semestern börja! Jag tror jag talar för alla i bägge familjerna när jag säger att efter en såpass lång resa var det väldigt skönt att äntligen få sträcka på benen och få komma ut och känna av den efterlängtade och varma Filippinska luften! Vi möttes av hotellets chaufför, packade in allt bagage, alla barn och oss själva i bilen och begav oss mot hotellet. Våra första dagar hade vi bokat in oss på Crimson Spa and Resort på Mactan Island, en liten ö som ligger sammankopplad med Cebu via en bro och ca 20 min från flygplatsen. Hotellet var mycket fint och med en exotisk djungelkänsla. Vägen in till själva huvudbyggnaden låg inbäddad i ett djungelliknande landskap, och efter att ha gått över en liten bro var vi inne i receptionen, riktigt vackert! Vi checkade in och blev visade till våra rum, värmen slog oss igen och vi hann inte mer än att sätta nyckeln i låset förrän alla barn hade snabbare än blixten hunnit byta om till badkläder och begett sig ned till stranden och det svalkande havet. Kvar på rummen blev vi vuxna vars första tanke var att packa upp och göra oss hemmastadda, men vi var ju ändå på semester.. Det tog inte många minuter förrän även vi befann oss i havet! Resten av dagen spenderades mest i horisontellt läge förutom de få stegen till strandbaren för att beställa mat och dryck till våra solstolar. Dag blev till kväll och avslutades med att barnen gick och spelade pingis inne på hotellet och vi satte oss med varsin drink i solnedgången, äntligen semester! Crimson blev en härlig oas under semesterns första dagar och erbjöd ett bra urval av mysiga restauranger, bra gym, stor pool och inte allt för många gäster. De kommande dagarna kom att se relativt lika ut, men det var alltid något som hände som gjorde varje dag unik på sitt sätt. En av dagarna innan det var dags för middag bjöd hotellets personal på en fascinerande eldshow med dansare och eldkastare, vilket var superhäftigt att se! Dagen efter ville inte heller vara sämre, och ungefär vid lunchtid hade hotellet arrangerat ett ”Foam Party” där de sprutade galet mycket skum genom stora kanoner ut över hela poolen. Detta var väldigt uppskattat av alla på hotellet och det märktes, för hela poolen var fylld av människor, och såklart våra kära barn. Partyt resulterade även i många fina bilder, och det är alltid ett plus. Den sista dagen innan vi skulle åka vidare till nästa ö bestämde vi oss för att boka in oss alla på snorkelsafari. Vi fick en privat båt då vi var åtta personer, vilket alltid är trevligt. Vår kapten tog oss ut ca 1 timme från vårt hotell till en lagun som var känd för sina många fiskarter. Alla dök i och vi hade verkligen en riktigt trevlig dag där vi fick se ett fantastik djurliv under ytan. När det var dags för lunch tog personalen på båten fram grillen och vi blev bjudna på goda filippinska delikatesser medan båten sakta styrde sin väg tilllbaka mot hotellets strand. Sista kvällen på Crimson satt vi i baren med varsin drink och tittade ut mot solnedgången, Filippinerna har verkligen börjat på plussidan. Vi vaknade upp, gick en sista gång till Crimson välfyllda frukostbuffé och sedan tillbaka till rummen för att packa rätt snabbt, nu hade vi en båt att hinna till. Bilresan till hamnen tog oss genom några småbyar och tog ca 30 minuter. Biljetterna till den speedboat vi skulle ta till Bohol hade vi fått hjälp med hotellpersonalen att boka så även det väldigt smidigt. När vi kom till färjeterminalen var det som att komma till en utförsäljning på ett stort varuhus, galet mycket folk! Vi höll ihop ungefär som när man gick på dagis och gick på rad för att ingen skulle komma bort i vimlet. Väl inne i terminalen gick incheckningen bra, vi lämnade ifrån oss vårt bagage och fick våra sittplatser. Vi hade bokat in oss i business klass på båten, skillnaden var 15 kronor per person och det var ett bra beslut. Nu satt vi på övervåningen och under vår ca två timmars resa visades en film på storskärm och det fanns även en mindre shop där man kunde köpa något att dricka eller äta. Vi hade även bokat in hämtning på terminalen på Bohol så när vi kom i land stod vår buss där och väntade på oss. Vårt hotell denna gång hette Henann Resort Alona Beach på ön Panglao. Panglao och Bohol förbinds av en bro så vi kunde ta oss hela vägen till Henann med vår buss. Henann var väldigt olikt Crimson, det var stort och låg på en allmän strand (Crimson hade en privat strand) Alona Beach som ska vara den vackraste stranden på Panglao/Bohol. Incheckningen gick återigen väldigt snabbt och all personal vi hittills hade mött på vår resa hade alla varit otroligt trevlig, serviceminded, allas leenden följde oss genom hela vår resa. Vi skulle stanna på Panglao i sex nätter så här fanns det verkligen tid för att åka på lite utflykter. Då vi kom rätt sent till hotellet så bestämde vi att första dagen skulle bli till att utforska stranden, hotellet och allt som fanns runtomkring. Alona beach är en fin ca 500 meter lång strand med finkornig mjuk sand. Längs hela stranden ligger flertalet mindre hotell där Henann är det största av dem och det enda hotellet med en privat del av stranden. Utbudet av restauranger längs med Alona Beach är bra och med varierande menyer. Under vår första kväll blev det dock middag på en av hotellets restauranger nere vid stranden, mysigt! Dagen efter gick vi ned till hotellets concierge för att boka in våra utflykter. Vi bestämde oss för en heldags utflykt då vi skulle hinna med att se en stor del av ön Bohol. Efter att ha tittat i utflyktspärmen var vi alla överens om en heldagstur som vi bokade in oss på redan till nästa dag. När bokningen var klar följde en lång dag på stranden med lunch och middag på en av de charmiga små restaurangerna längs med stranden innan det var dags för att säga ett tidigt godnatt. Nästa morgon ringde väckarklockan redan 06.00, då var vi inte de piggaste familjerna men visste att vi skulle få lite mer sömn i vår buss. Vi alla möttes i lobbyn och vår chaufför kom och presenterade sig samt gick igenom dagens rutt. Vårt första stopp skulle bli de kända och speciella Chocolate Hills, spännande. Efter ca 2 timmar i bussen var vi framme vid de mytomspunna bergen med dess speciella form. Det finns ca 1300 kullar som tillsammans bildar Chocolate Hills. Det finns flera teorier om hur de har formats som de är och dess namn har de fått dels från deras runda form men även för att de är täckta med gräs som under torrsäsongen går från grönt till chokladbrunt. Dem ses som Filippinernas tredje största geologiska monument och finns även med på UNESCOs världslista. Vi gick de ca 200 trappstegen upp till utkiksplatsen och blev tagna av hur vackert det var med de mjukt formade kullarna. Många bilder blev det innan det bar av till nästa stopp. Efter vi lämnat Chocolate Hills tog det ca 30 minuter tills vi var framme vid,Tarsier Conservatory. Tarsier, eller Filippinskt spökdjur är en art av spökdjur som har blivit något av en symbol för Bohol där de är relativt vanliga. Dock har antalet minskat de senare åren och en stor del av inträdet på de olika konservatorierna går till att bevara arten. Väl inne gick vi längs med en djungelliknande gång som tog oss in till en mindre skog och där i de små träden satt de sötaste lilla djuren och stirrade på oss med deras stora ögon. Varje grupp med besökare får endast stanna i 20 minuter hos dem för att inte störa dem för mycket och besöket görs även under tystnad. Våra 20 minuter gick alldeles för fort men vi hade ett schema som skulle följas och näst på tur var en lunchkryssning längs Loboc River, väldigt passande då vi alla nu hade blivit riktigt hungriga. Det var inte alls långt mellan de olika ställena så vi han inte åka långt förrän vi var framme vid floden. Vår chaufför/guide gick lite före och köpte biljetterna och vi blev visade till vår flodbåt (nr 12). Den här lunch ”kryssningen” var så mycket bättre än vi hade trott. Vi var runt 50 personer på båten plus besättning och även ett band som spelade under hela vår flodtur. Buffén som serverades var över all förväntan och även de i sällskapet som inte är så förtjusta av att testa nya smaker åt som aldrig förr (eller var de bara riktigt hungriga).. Vi åkte sakta längs med floden och njöt av solen, maten, de vackra omgivningarna och det riktigt bra band som spelade, kunde inte bli mycket bättre än så här! Efter ca två timmar kom vi iland och begav oss direkt till nästa stopp, en närliggande hängbro gjord av bambu. För mig som är höjdrädd var det riktigt läskigt att gå över bron men då den vykortsliknande utsikten var så vacker kom även jag över tillsammans med de andra. Det hade nu gått rätt många timmar sedan väckarklockan gjorde sig hörd och vi alla kände att ett stopp till sedan tillbaka till hotellet räcker gott. Nu kom vi till det som jag hade fasat lite inför, att åka zipline. Vi kom fram till Loboc Ecotourism Adventure Park och alla förutom jag var väldigt ivriga till att köpa sina biljetter för att ta sig mellan två stora kullar med zipliner. Tillsammans gick vi upp för en mindre kulle där man snällt fick vänta tillsammans med andra turister på sin tur att få åka. Det var 480 meter mellan kullarna samt 200 meters höjd! Vi såg en efter en ta på sig hjälm, säkerhetsanordningarna och gå igenom regler. Till slut var det familjen Jensens tur och sedan dags för oss. Jag tog ett klokt (för mig) beslut att det var inte den dagen som jag skulle komma över min höjdrädsla, det var läskigt nog att se mina barn och man haka sig fast och ta sig ut 200 meter över Loboc floden vi just åkt i! Alla kom över i säkerhet och deras lyckorus smittade av sig även på mig, härligt! Nöjda över dagen begav vi oss tillbaka till hotellet för att slappa lite innan middagen som även denna kväll blev på en av de små restaurangerna längs med stranden. De två sista dagarna spenderades vid poolen, stranden och även med att planera lite inför semesterns nästa destination, Singapore. Avresedagen kom och vi checkade ut från Henann och satte oss återigen i bussen för att bege oss tillbaka till färjeterminalen och färjan som skulle ta oss tillbaka till Cebu. Båtresan gick bra och vi fick tag på en stor taxibuss som sedan tog oss till flygplatsen. Flyget var i tid och några timmar senare landade vi på Changi flygplatsen igen. Nu skulle vi till ett hotell som jag faktiskt aldrig trodde jag skulle bo på, det anrika och kända The Raffles Hotell! Direkt efter passkontrollen möttes vi av en representant från Raffles som välkomnade oss, trevligt. Vi gick sedan vidare mot parkeringen och där möttes vi av två stiliga chaufförer som väntade på oss framför varsin Rolls Royce, wow här blir det transfer med stil! Det kändes lite som att vara med en film när vi körde ut från flygplatsen och närmade oss Raffles. Väl framme så slog det oss hur otroligt vackert hotellet är! Vi checkade in och blev ledsagade till våra sviter, otroligt fina och framförallt stora rum. Efter ca 10 minuter ringde det på både vår och barnens dörr, där stod en välklädd man och höll upp en bricka med fyra av kanske världens mest kända drink, Singapore Sling som kom till just på Raffles men mer om det senare, wow och skål (barnens var självklart alkoholfri). Vi gick ut på vår gemensamma stora veranda, skålade och njöt. Klockan hade hunnit bli ganska mycket och vi hade bokat bord på The Clifford Pier där de inte bara skulle ha bra mat utan där vi även skulle kunna se den kända ljusshowen som visas på vattnet i Marina Bay varje kväll. Vi kom fram till restaurangen och blev visade till ett bord ute på piren med en sagolik utsikt över marinan. Väl på plats fick min man en liten överraskning, i restaurangen fanns även ”The Gin Parlour” en bar som erbjuder över 200 olika Gin sorter och lika många olika Gin och Tonic drinkar, hans favorit drink! Ljusshowen skulle snart börja så vi skyndade oss att beställde in all mat samt fyra olika G&Ts som vi fick in precis när showen började! Det blev en riktigt trevlig middag med god mat och fantastisk ljusshow och de godaste G&T drinkar vi någonsin druckit! Efter middagen ville barnen tillbaka till rummen för att ”chilla” lite och vi vuxna hade bokat bord på den kända baren Long bar som passande nog låg på vårt hotel, Raffles. För er som någon gång druckit en Singapore Sling så är det just på Long bar den togs fram år 1915 av Ngiam Ting Boon, bartender där på den tiden. Long bar är verkligen en vacker bar med inredning som får en att känna sig som en statist i en 20-tals film. Vi hade hört att på Long bar serveras det jordnötter i stora säckar och allt skal slängs direkt på golvet därav blev de inte direkt en chock när vi kom in och vid varje steg man tog så knastrade det under skorna. Trots att det kände lite smått udda att kasta skalen på golvet så tog vi seden dit vi kom. Vi satt länge och pratade om våra härliga semesterdagar och gick därefter upp till våra fantastiska sviter och somnade sedan sött. På vår sista dag i Singapore tog vi sovmorgon och hann precis ned till frukosten innan den skulle stänga. Raffles är verkligen ett riktigt lyxigt hotell och det märktes även på frukosten som erbjöd allt ifrån kaviar till vackert skuren frukt, plättar stekta vid bordet och kaffekoppar gjorda av äkta silver. Efter frukosten så satte vi alla på oss bekväma skor och gick ut för att se Singapore. Vi gick längs med Orchard Road där alla de stora märkesbutikerna är representerade som t.ex Gucci, Chanel, Louis Vuitton, Dolce &Gabbana, Boss och många fler. Vi gjorde såklart vårt bästa med att besöka dem alla. Efter flera timmar av shopping tog vi en välbehövlig paus i en av de underbara parkerna som ligger längs med shoppinggatan. Vi satte oss ned på en gräsplätt med våra shoppingpåsar och njöt av solen en stund tills alla började bli sugna på lunch. Vi gick vidare ner mot marinan där vi varit kvällen innan och avnjöt en riktigt trevlig lunch vid vattnet. Det är verkligen något speciellt med Singapore, lugnet, de trevliga människorna och att det är så otroligt rent överallt! Efter en god lunch gick vi tillbaka på hotellet och det dags att packa, vi hade bokat nattflyget hem så vår transfer skulle inte hämta oss förrän 21.30. Min man hade tidigare varit nere i receptionen och fixat sen utcheckning vilket gjorde att vi kunde stanna på rummen ända fram tills vi skulle ta oss till flygplatsen, skönt! Det var med blandade känslor som vi lämnade in våra kort (nycklar till rummen) och sa ”på återseende” till Raffles medan vi återigen satte oss bekvämt i de bilar som skulle ta oss till Changi flygplats igen. Flygresan hem gick via Paris och vi lyckades med att sova största delen av vår tid i luften. I taxin från Arlanda och hem satt vi alla och spånade på vart nästa julresa bär av, fram med världskartan för här kommer The Larssons snart igen!